اسئلة شائعة عن تركيب الاسنان

 



يعني ايه تركيب الاسنان ؟


تركيب الاسنان هو عبارة عن أسنان صناعية بيتم تركيبها مكان الضرس أو السنة المفقودة، وطبعاً هتلاقي انواع تركيبات الاسنان مختلفة زي تركيب الاسنان الامامية أو تركيبات الاسنان الثابتة، وهتلاقيها موجودة بخامات كتير واللي بيحدد ايه افضل نوع من انواع تركيبات الاسنان واسعارها للمريض هى حالته الصحية .


ايه هي انواع تركيبات الاسنان واسعارها ؟

 انواع تركيبات الاسنان تنقسم الى ثلاث انواع

تركيب الجسور الثابتة :

 بيتم استخدام جسر الاسنان في حالة خلع ضرسٍ أو أكثر عشان يمنع تكون فراغات بين الأسنان ويحافظ علي قوتها ومتانتها، ولازم الأسنان اللي  هتدعم الجسر تكون صحية وقوية.

تركيبات الاسنان المتحركة -الأطقم الجزئية- :

ودي عبارة عن أسنان صناعية من مادة الكريل، بيتمّ تفصيلها وتجهيزها في المعامل بعد أخذ القياسات المناسبة وتركيبها

 تركيب طقم اسنان كامل -الأطقم الكاملة- :

والنوع ده من تركيب الاسنان بيكون خاص بالفك كاملاً إمّا العلوي أو السفلي.

– و طبعًا بتختلف اسعار تركيب الاسنان على حسب النوع والوقت لأن اكيد اسعار تركيبات الاسنان في مصر 2018 أقل من اسعار تركيب الاسنان فى مصر 2019 بسبب زيادة اسعار الخامات


امتى اختار تركيبات الاسنان المتحركة ؟


كبار السن عادة ما يحتاجون تركيبات الأسنان المتحركة وذلك لفقد كل الاسنان او معظمها. 

 مرضى السكري وخاصة الذين لا يتابعون مستوى السكر فى الدم باستمرار فمن اعراض مرضى السكري ان الاسنان تصبح غير ثابتة ومتحركة وهو ما يمنع الدكتور من عمل تركيبات الاسنان الثابتة، مع العلم ان مريض السكري المهتم بمتابعة نسبة السكر في الدم باستمرار فمن الممكن عمل التركيبات الثابتة للاسنان له.

ملحوظة: ممكن تناقش الدكتور المعالج في أي تفاصيل تخص اضرار تركيبات الاسنان المتحركة خلال الكشف أو من خلال الاستشارة المجانية عبر FB Messenger أو WhatsApp.

 الحالة الثالثة التى يستخدم فيها تركيبات الاسنان المتحركة هى عدم وجود ضروس خلفية تمكن الدكتور من عمل تركيبات ثابتة لعدم وجود اسنان مجاورة للتحميل عليها. 

الاسعار : متوسط اسعار تركيب الاسنان فى مصر مختلفة على حسب النوع:

فمثلًا اسعار تركيبات الاسنان المتحركة فا يتراوح سعرها من 500 ج الي 5000 ج “و هو سعر تركيب ضرس واحد”

 اما اسعار التركيبات الثابتة للاسنان اللي بتشمل اسعار تركيب الاسنان الزيركون في مصر و اسعار تركيب الاسنان البورسلين فا يتراوح السعر من 1100 ج الى 2500 ج “و هو سعر تركيب ضرس واحد وممكن يختلف سعر تركيب الاسنان الامامية عن سعر تركيب ضرس على حسب حالة المريض والاجراءات الطبية المطلوبة.

ملحوظة: متوسط اسعار تركيب الاسنان فى مصر بتزيد بسبب زيادة أسعار الخامات، فمن الممكن ان الأسعار المذكورة تتغير في أي وقت لذلك لزم التنبه 



ايه هى انواع طربوش الاسنان / وما هو النوع الانسب لأسنانى ؟



يوجد العديد من المكونات المختلفة المستخدمة فى صناعة طربوش الأسنان مثل

 السيراميك: وهى مادة قوية ولها استخدامات كثيرة وهى خالية من المعادن ويمكنها أن تبدو مثل البورسلين

 الزجاج: من اقوى مميزاته هو الحصول على مظهر طبيعى للغاية

 الخزف من المعدن: وهي المادة الأكثر استخدماً فى صناعة طربوش الاسنان ويوجد بها قاعدة مصنوعة من المعدن الثمين لزيادة القوة

الأسنان الذهبية أو الفضية: يصنع الطربوش من مادة تقليدية قوية جدًا وتكون اما فضيه أو ذهبية اللون

البورسلان: هو يكون أقل فى القوة من الخزف ولكن يعطى مظهرا طبيعياً جداً وعادة ما يستخدم لتغطية الأسنان الأمامية

النوع الانسب لأسنانى

اللي يقدر يحدد لك أنسب نوع لطربوش الأسنان هو الدكتور اللي بيكشف عليك، وعلى حسب حالة اسنانك، لكن اللي ممكن تعرفه هو بعض الأسباب التي يستخدم معها طربوش الأسنان:

السن المكسور او المتغير لونه وده بيبقى بهدف تحسين المظهر.

بقايا الاسنان او الضروس المكسورة بهدف حمايتها ومنع مزيد من الضرر.

 واحيانا يستخدم لدعم الأسنان أو لدعم جسر الاسنان.



ايه اللي هيحصل لو فقدت سنة من أسنانك و معملتش تركيب الاسنان مكانها؟


تغير شكل الوجه :  
الاسنان هي دواعم الشفتين ، علشان كده اول لما تفقد سنة هتحس
بإنكماش في الشفايف لانها فقدت الداعم بتاعها

تكلفة اكبر بكتير :
الاسنان المجاورة للسنة أو الضرس اللي وقع هتتحرك و لو اتحركت و دخلت على مكان السنة اللي وقعت وجيت بعدها تعمل تركيب الاسنان، هتلاقي تكلفة تركيب الاسنان او تكلفة تركيب ضرس هتزيد وتكون اكتر بكتير، يعني مثلا اسعار تركيب الاسنان فى مصر 2019 أكبر من اسعار تركيب الاسنان فى مصر 2018 بسبب زيادة اسعار الخامات عالميًا.



امتى يكون تركيب الاسنان هي الحل الأمثل؟


في الحالات اللي مش متاح  ليها إستخدام زراعة الاسنان ، سواء بسبب تكلفة زراعة الاسنان المرتفعة بالمقارنة مع تكلفة تركيب الاسنان ، او بسبب الحالة الصحية الخاصة بالمريض، و بيكون الاختيار الامثل عمل تركيبات الاسنان المتحركة علشان نعوض الأسنان المفقودة.

 لما شخص بيخلع أسنانه و بيسيب اماكنها فاضية لفترة كبيرة ، العظام اللي بتسند خدود و شفايف الشخص ده بيبدأ يحصل فيها تآكل، و ده بدوره بيغير في المظهر الخارجي للشخص و بيخليه يبان أكبر من سنه  ( بالعامية: شكل الوش بيكرمش )



إيه هي الحالات اللي بتحتاج تعمل فيها تركيب الاسنان ؟


  • لو فقدت سنة او اكتر من أسنانك
  • لو سنة اتكسر منها جزء و مكنش فيه اي حلول تجميلية مناسبة ليها غير تركيب الاسنان
  • لو خلعت او فقدت ضرس من الضروس الأساسية

ايه هي تركيبات الاسنان المتحركة ؟

هي نوع من انواع تركيبات الاسنان اللي ممكن خلعها و تركيبها يدوياً، و هي احد الحلول اللي الشخص بيستخدمها علشان يستبدل ضرس او سنة مفقودة او مفقود اجزاء كتير منه ، وبتكون مكونة من قاعدة معدنية بالإضافة للثة صناعية، و درجة ثباتها بتكون معتمدة على مدي التصاقها باللثة، علشان كده بننصح بالاهتمام بيها اهتمام من نوع خاص، سواء ليها او لباقي الفم طبعاً .

ليه تختار تعمل تركيب الاسنان ؟

تركيب الاسنان زي زراعة الاسنان في معظم مميزتها بس ضيف عليهم أن سعر تركيب الاسنان بتكون اقل من سعر زراعة الاسنان، بالاضافة ان تركيبات الاسنان مافيش فيها جراحة وهى النقطة الاولى في النقط المكتوبة تحت :

مفيش جراحة:  دي ميزة مش موجوده في زراعة الاسنان، وتعتبر من اهم مميزات تركيب الاسنان سواء كان نوعها من تركيبات الاسنان المتحركة او تركيبات الاسنان الثابتة، و السبب في كده ان انواع تركيبات الاسنان دى بتكون مسنوده يا اما علي اسنان مجاورة يا اما علي جدر لسنة او ضرس مكسور و بالتالي مبتتطلبش اي نوع من أنواع الجراحة.

شكل الاسنان الخارجي : بعد ما بتعمل تركيب الاسنان، مش هتكون متضايق من إحساس ان فيه جسم جديد في الفم ، لأن تركيب الاسنان بيكون سد الفراغ اللي كانت مسبباه السنة المفقودة بالظبط و بشكل قريب جداً منها 

تغير واضح في طريقة الكلام: مع فقدان أحد الأسنان مخارج الحروف مبتكنش صحيحه ، لأن معظم مخارج الحروف معتمدة على الأسنان فبمجرد فقدك لواحدة منهم أو أكثر، مخارج الحروف مش هتكون مظبوطة زي الأول وده بيسبب مشاكل للشخص اللي عنده سنة او اكثر مفقودين، لكن بعد تركيب الأسنان خصوصًا تركيب الاسنان الامامية، كل ده مبيكونش موجود وبترجع له الثقة مرة تانية.

قدرة احسن علي المضغ :  لما تكون الاسنان مفقودة، الأكل مبيعديش بدرجة الطحن الكافية المطلوبة من الأسنان، لأن بيكون فيه مكان فاضي،  ومع عملية البلع بينزل المعدة و هو مش جاهز ، فيزود احتمالات عسر هضم خصوصًا لو الأكل كان من الحاجات الدسمة… أما بعد تركيب الاسنان كل ده ها يختفي لأن المكان اللي سابته السنة المفقودة بقى مكانه سنة تانية ثابتة.

جمال الابتسامة: دايماً الشخص اللي بيفقد سنة من اسنانه مبيكونش عارف يضحك براحته خصوصًا لو الفقد في الاسنان الامامية ، لأن الموضوع شكله مبيكونش لائق ، أما بعد تركيب ضرس أو تركيب سنة بيبانوا كانهم طبيعيين تماماً، وهتلاحظ فرق جمال الابتسامة بعد تركيب الاسنان الامامية.


الفرق بين تركيبات الاسنان الثابتة و تركيبات الاسنان المتحركة ؟

الوظيفة سواء كانت انواع تركيبات الاسنان متحركة او ثابتة واحدة، وهي تعويض مكان السنة او الضرس، لكن لكل نوع فيهم استخدام.

تركيبات الاسنان الثابتة : هي إستخدام الاسنان اللي بجوار السن المفقودة عشان تكون دعامة للتركيبات علشان تفضل مثبتة في العظم متتخلعش.

أما تركيبات الاسنان المتحركة : سهل جدا التحكم فيها يعني دخولها وخروجها من الفم ، لكن من اضرار تركيبات الاسنان المتحركة أن درجة الثبات و القوه و التحمل لا تقارن رزاعة الاسنان ، و كمان من مميزتها انها ينفع تتغسل وترجع الفم مرة تانية،  وغالبا هتلاقي كبار السن وأصحاب الأمراض المزمنة هم اكتر الاشخاص اللي بيعتمدوا عليها.

اكيد في اختلاف بين اسعار تركيبات الاسنان الثابتة و اسعار تركيبات الاسنان المتحركة، مش بس بسبب اختلاف انواع تركيبات الاسنان لكن كمان بسبب اختلاف حالة المريض و درجة تضرر الاسنان لأنها بتفرق في الاجراءات الطبيعة المطلوبة بعد تشخيص حالة الاسنان.


ما هي اضرار تركيب الاسنان الثابتة ؟


مفيش شكاوي خطيرة بسبب اضرار تركيب الاسنان الثابتة، لكن في احتمال ان تركيبات الاسنان تكون مؤلمة لو محصلش تخدير الموضعي، بالنسبة لعيادتنا بنستخدم اقوي و افضل نوع من المخدر الموضعي أثناء العملية، وبعد العملية وبعد العملية هيكون من الأفضل انك تستخدم المسكنات اللي هنكتبهلك علي حسب حالة اسنانك. 

ملحوظة مهمة عن اسعار تركيب الاسنان


 خلي بالك ان اسعار تركيب الاسنان فى مصر 2018 مختلفة تماماً عن اسعار تركيب الاسنان فى مصر 2019، و الأسعار اللي قدامك دلوقتي في الاغلب زادت في كل العيادات مع بداية سنة 2020، خد قرارك و ابتدي في أسرع وقت، سواء في العيادة عندنا او في اي عيادة تانية، أهم حاجة متتأخرش لأن كل يوم بيعدي خسارتك بتكون أكبر، و ده معناه ان تكلفة تركيب الاسنان و سعر تركيب ضرس واحد بس كمان هيكون أكبر.


 
تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -