القائمة الرئيسية

الصفحات

جميع الطرق علاج الم الاسنان بالاعشاب وبالمنزال متجربة





الزعتر

الزعتر ممكن يستخدم كنوع من انواع مسكن الم الاسنان بالمنزل لأنه بيحتوي على خصائص مضادة للجراثيم ومضادة للأكسدة بتساعد في علاج الم الاسنان وتخفيف إلتهاباتها بشكل كبير.عشان تستخدم الزعتر كـ مسكن علاج الم الاسنان، حط قطرات من زيت الزعتر الأساسي و قطرات من الماية على قطعة قطن وحطها علي الأسنان المصابة. وتقدر إنك تضيف قطرات من الزيت لكوب ماء وتستخدمه كغسول للفم وتكرر الخطوة دي لحد الشفاء من الم الاسنان.


أكياس الشاي بالنعناع

تقدر تستخدم أكياس شاي النعناع لتخفيف الم اللثه و تهدئة اللثة الحساسة.عشان تنفذ الخطوة دي هتحط كيس الشاي في التلاجة لحد ما يبرد بعدين تحطه علي السنة المصابة أو تحطها في ماية دافية لحد ما تبرد بعدين تعرضها للسنة المصابة، الشاي بالنعناع عنده قدرة كبيرة علي تخفيف اي الم في اللثة وعلاج التهاب اللثة

الثوم

الثوم مشهور منذ آلاف السنييين بإنه واحد من أكتر العلاجات اللي بتقتل البكتيريا الضارة اللي بتسبب الإلتهابات، وممكن استخدامه لتسكين الم الاسنان فورا ، وتقليل فرص حدوث التهاب الضرس واللثة بسبب وجود مادة الأليسين (Allicin) واللي بتشتغل كمضادٍ حيويٍّ طبيعي لقتل البكتيريا. عشان تستخدم الثوم ابدا بهرسه لتكوين عجينة وبعد كده تقدر تضيفه علي المنطقة المصابة. وممكن تضيف لعجين الثوم شوية ملح هيساعد بدوره علي تطهير الأسنان و تقليل الم اللثه.

مستخلص الفانيليا

بيتميز مستخلص الفانيلا بإنه بيحتوي علي الكحول، واللي بيساعد في تخفيف الم الاسنان و الم اللثه. لأنه بيحتوي على مضادات أكسدة وليها تأثير فعال علي علاج الالتهابات. تقدر تحط كمية صغيرة من مستخلص الفانيليا على صباعك أو قطعة صغيرة من القطن وتحطها علي المنطقة المُصابة في الأسنان وتقدر تكرر العلاج ده أكتر من مرة علي مدار اليوم لحد ما يختفي الم الاسنان و الم اللثه.

القرنفل

علي مدار التاريخ ولسنين طويلة بيعتبر القرنفل مسكن الم الاسنان المنزلي المتاح بكل بيوتنا تقريبًا  ، و تقدر تستخدمه لتسكين الم الاسنان بسرعه لأنه بيخدر الألم بفعالية وبيقلل الالتهابات نتيجة وجود مادة الأوجينول (Eugenol) وده مطهر طبيعي. استخدم كمية صغيرة من زيت القرنفل على قطعة قطنية وحطها بشكل مباشر على المنطقة المصابة. وتقدر تخفف زيت القرنفل بشوية قطرات من زيت الزيتون أو الماء. وكرر الخطوة دي أكتر من مرة علي مدار اليوم. وممكن تضيف قطرة من زيت القرنفل إلى كوب صغير من الماء وتستخدمه كغسول للفم زي المحلول الملحي لحد ما يختفي الم الاسنان و الم اللثه ، أو تستخدمه كوقاية من تراكم البكتيريا علشان تحمي اسنانك من تسوس الاسنان.

عشب القمح

بتنمو عشبة القمح بعد عملية انبات حبوب القمح، ولونها بيكون أخضر، وبنستخدمها كإحدي المكملات الغذائية المهمة اللي بيحتاجها الجسم بشكل يومي لأنها بتحتوي علي مصادر مغذية بتفيد جسم الإنسان لا حصر لها والأهم بالنسبالنا حالياً إنها بتعالج التهابات الفم عن طريقة مقاومة البكتيريا. وتقدر تستفيد من عشب القمح مواحد من علاج الم الاسنان بالاعشاب عن طريق إنك تستخدم مستخلص أعشابه أو العصير بتاعه كغسول للفم.