كل ماتريد معرفته عن كلية العلاج الطبيعي

كلية العلاج الطبيعي,العلاج الطبيعي,كلية العلاج الطبيعى,تخصص العلاج الطبيعي,هل هناك تكليف للعلاج الطبيعى,كل ما تريد معرفته عن كلية,كل ما تريد معرفته عن كلية الصيدلة,كلية علاج طبيعي,هل كلية العلاج الطبيعي لها تكليف,طب العلاج الطبيعي,دكتور العلاج الطبيعي,العلاج الطبيعى,علاج طبيعي,تنسيق كلية العلاج الطبيعي,كل ما يخص العلاج الطبيعي,الدراسة في كلية العلاج الطبيعي,الأقسام في كلية العلاج الطبيعي,فرص العمل في كلية العلاج الطبيعي,كليات العلاج الطبيعي فى مصر



 هنتكلم النهارده عن كلية معظم الناس ميعرفوش عنها حاجة، وبتوه وسط كليات علمية كتير، ده غير إن طلبة علمي علوم مبيفكروش فيها كتير عشان معندهمش داتا كافية عنها .. لكن لمّا بيجمعوا عنها شوية بيعرفوا قد إيه هىّ مجال دراسة لطيف وبينفع 😃



كلية العلاج الطبيعى 🌸


هنحاول نتكلم عنها شوية بشكل عام وبعدين نفصل .. وأتمنى متزهقوش عمومًا :'D


كلية العلاج الطبيعى هى من كليات المجال الطبى .. متقسمة ل ٥ سنين دراسة وسنة امتياز وبعد الامتياز سنتين تكليف.


خريجين الكلية ليهم نقابة اسمها نقابة العلاج الطبيعى .. أيوة انت مش أقل من التخصصات ال ليها نقابات في حاجة.


نرجع لموضوعنا .. الكلية دي في 3 جامعات حكومية بس هما القاهرة وبنى سويف وكفر الشيخ. 


القاهرة وبني سويف بيتوزع عليهم الطلبة ال في وجه قبلي وكفر الشيخ الطلبة ال في وجه بحري 


طيب كل ده كلام عادى جدًا وبشكل كبير مش مهم، المهم دلوقت أنا هعمل إيه في الكلية دي؟


وعشان تعرف هتعمل إيه في الكلية دي لازم نفهم الأول يعنى إيه علاج طبيعى، وإيه وظيفته.


ببساطة كده جسم الانسان أما بيحصل فيه مشكلة بتأثر على كفاءة الحركة بيحتاج علاج طبيعى أيا كان بقى نوع المشكلة دى من أول كسر فى دراع ولد صغير وإيده اتجبست فترة طويلة فمبقاش عارف يحركها كويس عشان قعد في الجبس فترة طويلة .. لغاية مشاكل الحركة ال بتيجى بسبب جلطات المخ.


ده غير الأضرار ال بتحصل نتيجه مشاكل الجهاز العصبى، المفاصل، العضلات، المشاكل ال بعد الجراحة، والاصابات الرياضية وكمان المشاكل ال بتحصل نتيجة إن السن بيتقدم زى خشونة الركبة والليلة دي.


أكيد أخدت بالك كلمة مشاكل اتكررت كام مرة .. أحب أفاجئك إن انتَ هتكون حلّال المشاكل دى كلها .. وظيفة المعالج الطبيعي إنه بيحاول بقدر الإمكان يرجّع الشخص ال عنده مشاكل في الحركة لحالته الطبيعية.


وعشان تقدر تعمل ده فانتَ بتدرس أول سنتين مواد أساسية زى الأناتومى ( ال هو علم التشريح ) وعلم الانسجة وكيمياء حيوية وتمارين علاجية وهكذا


تانى سنتين بتبدأ تاخد مواد أو أقسام علمية .. بتبدأ تدخل يعني في صميم المجال .. وفي صميم المواد ال بتساعدك في الشغل بعد كده .. زي قسم الباطنة والنسا وإصابات ملاعب وفيه حروق وقلب وباطنة وأعصاب وأطفال.


بس كل ده طبعًا من وجهة نظر العلاج الطبيعى والجزء الخاص بشغلك .. مش بتدرس تفاصيل كل ده زى بتاع بشرى.


وبتدرس التخصصات والاقسام كلها بس مش معنى كده إنك بتتخصص في حاجة فيهم، انت بتاخدهم عشان تتعلم وتبقي مجمع كله .. ومش بتتخصص غير لو حبيت تكمل دراسات عليا .. فساعتها بتختار قسم واحد بس تحضر فيه دراستك وماجستير ودكتوراه وكده.


وعمومًا الدراسة بتكون بالانجليزى وطبعًا الكلية كلية عملية ونظرية الاتنين مع بعض.


الدراسة ونظامها فيها ميزة، إنها عملية بشكل كبير يعني على عكس مواد طب مثلًا ساعات النظري مش بيغذيه العملي، علاج مش كده الجزء العملي والسكاشن أهم بكتيير .. وفي ميزة إن كل الشغل فعلًا بتعمله بنفسك .. السكاشن بتبدأ من السنة التانية.


ومن أول تالتة لو أخدت الموضوع في الكلية جد واجتهدت ممكن تنزل تشتغل وتدرب في مراكز علاج طبيعي أو مستشفيات وبتبقي أكتر الحالات ال بتيجي ألم الضهر وشلل الأطفال وتبدأ تاخد مرتب كمان لو حبيت. 


كده الحمد لله خلصنا ال4 سنين كلية وداخلين على الإمتياز أهو وقربنا نتخرج 😃

كلية سهلة خالص أهى



 سنة الامتياز دي عبارة عن ايه؟




الامتياز بيكون 12 شهر بتلف فيها على الرواندات حسب ما بيوزعوك .. يعني كل شهرين بتاخد راوند في قسم معين، يعنى بتاخد عظام شهرين وبعدين نسا شهرين وهكذا علي كل الاقسام .. وبتيجي في آخر شهرين بيبقي راوند بتختار هتاخد فيه إيه بنفسك على حسب أكتر قسم انت حابه يعني لو حابب مثلًا أعصاب فبتختاره.


امتيازك بتاخده حسب محافظتك أو ممكن تاخده في القاهرة وكل سنة بيبقى ليها ظروفها، والامتياز انت بتتعلم فيه وكل حاجة، بس أحسنلك تنزل تدرب عند دكتور شاطر عشان بيديك خبرة بتفرق معاك. 


خلصنا 4 سنين الدراسة وسنة الامتياز .. خلاص كده ؟!


لا مش خلاص كده


فيه كمان سنتين تكليف 


والفرق بين الامتياز والتكليف .. إنك في امتياز بتتعلم وبتتدرب كأنك في الكلية لسه .. بس بتتعلم بشكل عملي مش نظري .. بس في التكليف بتبقي زي دكتور حر بيشتغل بنفسه من غير ما يكون حد لسه بيعلمك ويدربك. 


المهم عشان يبقي تكليفك في مكان قريب من محافظتك أو سكنك لازم تقديرك يكون مساعدك فذاكر كويس علشان غير إنك هتحتاج مذاكرتك في الشغل هتحتاجها في إن تكليفك يكون في مكان مريح بالنسبة ليك.


الموضوع بيتم عمومًا من خلال التوزيع الجغرافي وفيه استئناءات بتحصل طبعًا منها مثلًا استثاءات للبنات المتزوجة وكده.


خلصت تكليف ؟! 


الحمد لله .. دلوقت انت بعد ما بتخلص التكليف والامتياز بيبقي اسمك ممارس عام 


وبعد 5 سنين كمان أو بعد ما يبقى معاك ماجيستير ودكتوراه في التخصص ال انت بتختار تعمل فيه دراسات عليا، بتكون أخصائى علاج طبيعي ومن حقك تمارس شغلك في مراكز العلاج الطبيعي أو المستشفيات.


طبيعة الشغل إنه بيتحولك الحالة من دكتور بشري عظام أو أعصاب و انت بتعمل التشخيص من جديد عشان لو التشخيص غلط المريض هيضيع بعد أما نوصل للتشخيص السليم، وبتحط الخطة العلاجية للمريض.


طيب سؤال بيلح على كتير منكم .. الكلية صعبة؟


مفيش كلية سهلة وكلية صعبة مهما حد خدعك وقالك كده كله فيه الصعب والسهل .. ولو انت عاوز تثبت نفسك متحاولش تدور على السهولة أو الصعوبة دور على ال هتلاقي فيه نفسك .. 


وبلاش كل تفكيرك يكون إن تنسيقك رماك في الكلية ودي ال موجودة قدامك وخلاص .. بشكل عام مجال العلاج الطبيعى يعتبر جديد ومطلوب جدًا غير إن عدد خريجينه قليل نسبيًا بسبب قلة كليات العلاج الطبيعى في مصر، غير إنه مطلوب في الدول العربية وفي أوروبا بشكل كبير.


طيب الخلاصة .. إنك بشكل عام بتطلع من الكلية دي دكتور واخصائي علاج طبيعي .. ممكن تشتغل في اي مستشفي او تفتح عيادة ليك او تشتغل في عيادة مع حد تاني، أو تشتغل في الأعمال الاستشارية في مجال العلاج الطبيعي .. أو وحدات علاج الروماتيزم .. حاجات تاني كتير.



مجال العلاج الطبيعي مش مفاصل وتغذية وأعصاب بس، في نسا وجلدية. 


والتخصص الواحد جواه أفكار إبداعية كتير لأنه كمجال مُستحدَث ومُطوَر على طول.


المهم إن الشغل بعد الكلية كتير وموجود وأكتره بيبقى شغل علاج طبيعي للعظام والأطفال والأعصاب دول اكتر حاجات مطلوبة


وناخد بالنا إن جامعة كفر الشيخ وبني سويف فيهم فرصة هايلة للتعيين، لأنهم لسه ماخرجوش ولا دفعة.


نصيحة أخيرة .. لو ربنا قدرلكم الكلية دى .. فز ماليلكم الأكبر منكم بيقولولكم عندكم مادة اسمها أناتومى Anatomy


مهمة جدًا ذاكروها كويس واتأسسوا فيها صح عشان هتنفعكم بعد كده في شغلكم 

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -